Kundecase – Cramo

Siden begynnelsen av 50-tallet har Cramo vært en pioner innen maskinutleie, og er i dag den nest største aktøren i sin bransje i Europa. Med 150 000 kunder og 230 000 varer stilles det høye krav til sporbarhet og tilgang til dokumentasjon knyttet til de forskjellige maskinene. Kunder kan bli pålagt å betale en bot på opptil 400 000 SEK. Siden begynnelsen av 50-tallet har Cramo vært en pioner innen maskinutleie, og er i dag den nest største aktøren i sin bransje i Europa. Med 150 000 kunder og 230 000 varer stilles det høye krav til sporbarhet og tilgang til dokumentasjon knyttet til de forskjellige utleiemaskinene. For å bistå i dette arbeidet har iBiz Solutions fungert som en integrasjonspartner i et prosjekt med å etablere Cramos «Cloud Integration Platform». Prosjektet har også fått oppmerksomhet som en global referansesak hos Microsoft. Les mer!

Bakgrunn

I dag er det nærmest umulig å passere en byggeplass uten å se Cramos logo på deler av maskinparken. Selskapet har i dag over 150 000 kunder fordelt på 12 land og håndterer hundretusenvis av utleieenheter til ulike prosjekter.

Alle Cramos kunder må ved forespørsel kunne vise frem en teknisk dokumentasjon på maskinene som de har leid inn. Ved mangel på korrekt dokumentasjon risikerer man bøter på opp imot 400 000 kroner. Kravet til denne omfattende dokumentasjonen innebærer en stor mengde data og viktige systemer som må håndteres riktig. Dokumentasjonen er rett og slett for dyr til at kundene kan risikere å stå uten.

Med dette som utgangspunkt ble behovet for en digital transformasjon identifisert. .
Gjennom å integrere kunde- og produktinformasjon på en digital plattform med automatisert flyt så man her muligheter til å øke verdiskapingen både internt og overfor selskapets kunder.

The cloud integration platform and app make renting and rental management easier. Customers can order, track, and manage rentals from anywhere, at any time. That’s a real differentiator for us and them.

Line Borgö, Integration Competence Center Manager

Løsningen i dag

Med støtte fra et team fra iBiz Solutions Consulting Services begynte arbeidet med en sky-basert løsning i Azure. Å kunne dele og utveksle data var selve nøkkelen til verdiskapningen. Ved hjelp av Azure Logic Apps og API Management automatiserte man dataflyten uten behov for programmering, og et API-lager ble eksponert til kunder og medarbeidere. Dette la grunnlaget for det som senere skulle bli Cramo Product Viewer App.

Den skybaserte integrasjonsplattformen har, sammen med appen Product Viewer, virkelig lagt grunnlaget for differensiering og effektivisering for Cramo. Uansett tid og sted kan en kunde nå bestille, laste ned og håndtere utstyr og maskiner. De har til enhver tid all nødvendig informasjon oppdatert og kan nå legge sine ressurser på verdiskapende aktiviteter og en enda bedre kundeopplevelse.   

Takk for tilliten!

iBiz Solutions er stolte over å få være med på Cramos digitaliseringsreise gjennom etableringen av deres skybaserte integrasjonsplattform. Vi gleder oss til å følge med på utviklingen videre!

Vi kan systemintegrasjon

Vi skaper foranderlig og forvaltbar systemintegrasjon og hjelper våre kunder til en tryggere og enklere integrasjonstilværelse.  Kontakt oss gjerne så forteller vi mer!